суботу, 13 грудня 2014 р.

Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави

Тема уроку:  ЯК ГРОМАДЯНИ БЕРУТЬ УЧАСТЬ

У ЖИТТІ ДЕМОКРАТИЧНОЇ ДЕРЖАВИ



ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Після засвоєння змісту цієї теми учні зможуть:
Пояснювати поняття «демократія» і розповідати про форми участі громадян у житті демократичної держави.
Розтлумачувати поняття самоврядування, оцінювати важливість участі громадян у вирішенні загальнодержавних питань та питань місцевого значення.
Наводити приклади дитячих і громадських організацій в Україні і розповідати про їх діяльність.
Формулювати власну позицію щодо  громадянської активності особи
Обладнання:
    Підручник для 9 кл.: Пометун О. І.
 Правознавство. Практичний курс. 9 клас: підручник для 9 кл. / О. І. Пометун, Т. О. Ремех. – К.: Літера ЛТД, 2009. – 192 с.
·                Підручник для 9 кл.: Сутковий В.Л. 
Правознавство (практичний курс): підруч. для  9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.Л. Сутковий, Т.М.Філіпенко  – К .: Генеза, 2009. – 216 с.
·        відеофрагмент #Євромайдан! #;
·        тексти документів: Конституція України
Основні поняття: демократія, форми демократії (пряма, представницька),  самоврядування, громадські об'єднання, дитячі й молодіжні громадські організації
Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу
Структура уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
, умінь та уявлень учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
1.     Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави.
2.     Що таке самоврядування.
3.     Громадські об’єднання та дитячі організації.
V. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні.
VІ. Підведення підсумків уроку
VIІ. Інструктаж з домашнього завдання
                                               Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово учителя
Так сталось, що нам випало жити у дуже непростий, але доленосний час для нашої країни. Понад 20 років тому було проголошено незалежність України, а сьогодні нам доводиться захищати її зі зброєю в руках. Понад два десятиліття  минуло з того часу, коли було започатковано перетворення України на оновлену, сучасну країну. Та чи кожен із нас, її громадян готовий брати участь у житті держави, нести відповідальність за все, що відбувається в країні? Чи повинні громадяни бути активними учасниками державного життя? Чи, можливо, достатньо лише збоку спостерігати за тим, що тут відбувається, а потім лише шукати винних у тому, що щось пішло не так?
Давайте поглянемо на екран.
Після перегляду учнями відеофрагменту  #Євромайдан! #  - бесіда за запитаннями:
-         Хто ці люди?
-         Чим вони займаються?
-         З якою метою?
-         Кому адресовані їх вимоги?
-         Які права реалізують при цьому громадяни? (знайдіть в зошитах таблицю «Види конституційних прав»)
-         До якого виду прав їх можна віднести? Чому?
Оголошення теми уроку, формування очікуваних результатів уроку
(підр. с. 77). Плакат - заготовка на дошці:
Пояснювати поняття …
Розповідати про …
         та про   …
Тлумачити поняття  …
Наводити приклади…
Оцінювати важливість…
IV. Опанування та осмислення  нового навчального матеріалу
1.     Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави.
Робота над поняттям «демократія». Працюючи в парах, учні обговорюють, чи відрізняється за значенням слово «демократичний» у таких словосполученнях:
1)    демократичний одяг;
2)    демократичні вибори;
3)    демократичний стиль життя;
4)    демократичне керівництво;
5)    демократичний вибір.
Обговорення у загальному колі, що таке демократія. Узагальнення запропонованих варіантів.
Плакати. Демократія – це… (форма організації суспільства, при якій громадяни мають рівні права і мають можливість впливати на державу)
Робота з документами. Учні ознайомлюються з текстом Конституції України, ст.1, 5, 69. Зачитують та коментують  відповідні положення.
-         Чи є Україна за Конституцією демократичною державою?
-         Хто за Конституцією є в Україні єдиним джерелом влади?
-         У чому це виявляється?
-         Яким є механізм здійснення народовладдя? (які існують форми  здійснення влади народом)?
-         Наведіть приклади народного волевиявлення.
-         Наведіть приклади органів державної влади, органів місцевого самоврядування, через які народ здійснює владу?
Скористайтесь для цього схемами підр. с.78, 79, текстом (отримують всі учні):
«Право громадян на участь у  державному управлінні».
1.     Громадянам України гарантується право на участь у державному управлінні, що передбачає:
-         участь у веденні державних справ безпосередньо – через референдум, громадські слухання, дорадчі опитування та ін.;
-          можливість обирати та бути обраними до представницьких органів державноївлади та місцевого самоврядування;
-         рівний доступ громадян до державної служби.
Здійснення цього права допомагає громадянам почуватися господарями своєї
країни.
2.     Якщо громадяни бажають вплинути на вирішення якогось питання чи проблеми суспільного життя, вони можуть скористатися конституційним правом збиратися мирно без зброї. Формами реалізації цього права є:
-        збори і мітинги – організовані мирні масові зібрання громадян в означенному місці із зазначеною метою;
-        походи – організовані довготривалі з перервами для мітингів, пікетувань, відпочинку мирні масові рухи за певним маршрутом;
-         демонстрації – організовані мирні масові проходження громадян по тротуару або проїжджій частині дороги з політичними вимогами і гаслами;
-         пікетування – прилюдне виявлення громадянами своїх соціально-політичних, економічних та інших інтересів, що проводиться, як правило, біля будинків органів влади.
Громадяни можуть вдаватися й до проведення інших акцій як протестного (голодування, наметове містечко, бойкоти), так і не протестного характеру (вело- чи автопробіг, естафета, конференція, фестиваль та ін.).

Розмістіть відповідні ілюстрації на плакаті (фотоколаж «Форми впливу на політику держави і активності громадян»)
Поміркуйте, які з форм впливу на політику держави і активності громадян здаються вам найбільш/найменш ефективними? Заповніть табл.:
Форма впливу на політику держави або форма активності громадян
Ступінь ефективності
Аргументи

Висока/дуже висока/найвища


Низька/дуже  низька/найнижча

(отримують усі учні)
Проміжний підсумок.
Отже існують різні форми участі громадян в житті  держави. У демократичній державі забезпечуються рівні можливості для впливу громадян на її політику.
3.     Що таке самоврядування
Робота з документами. Учні ознайомлюються з текстом Конституції України, ст.7, 140, 141, а також Законом України «Про місцеве самоврядування» ст.26.
Зачитують та коментують  відповідні положення.
Із Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»
Стаття 26
До компетенції місцевих рад народних депутатів належить установлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території, населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти, порядку, торгівлі на ринках, за додержання тиші яких
передбачено адміністративну відповідальність.
Самоврядування здійснюється також через органи самоорганізації населення, наприклад, через будинкові, вуличні чи квартальні комітети, товариства тощо.
-         Доповніть речення: «Згідно Конституції  місцеве самоврядування в Україні  (визнається) і (гарантується).»
-         Що собою являє самоврядування? (запис ознак на дошці: право на, територіальна громада, самостійне вирішення питань місцевого значення,діяльність регулюється Конституцією, законами, виборні органи, строк повноважень – 4 роки)
-         Наведіть приклади органів  місцевого самоврядування.
Презентація учнівського проекту «Діяльність депутатів місцевих рад» (виступи про узагальнені результати проведення інтерв’ю з депутатами та огляду матеріалів місцевої преси)
Інтерв’ю  з депутатом  ____________________  (районної, сільської) ради

з/п
Питання
Відповідь
1
Прізвище, ім'я, по батькові депутата

2
Вік

3
Освіта

4
Місце основної роботи

5
Посада

6
Коли вперше був(була)  обраний(обрана) депутатом?
Скільки всього разів Вас обирали  депутатом?

7
Чому вирішив (вирішила) балотуватись у депутати?



8
Скільки всього кандидатів було на цей депутатський мандат?

9
Скільки всього депутатів обрано до  цієї ради?

10
Як розподілено обов’язки між ними? Які Ваші обов’язки депутата?





11
Які найбільш актуальні проблеми розв’язує ця рада?







12
Яка ваша особиста роль у вирішенні цих проблем?




  
Узагальнююча таблиця за результатами проведення опитування
з/п
Питання
Відповідь
1
Кількість депутатів місцевих рад, у яких учні взяли інтерв’ю
5
2
Середній вік  депутатів
52, 7 роки
3
Освіта
Середня спеціальна - 3, вища - 2
4
Сфера діяльності
Освіта, медицина, соціально-побутова сфера
5
Посада
Лікар, учитель, соціальний працівник
6
Чи вперше був(була)  обраний(обрана) депутатом?
Середня кількість разів  обрання  депутатів?
2-6 й

4
7
Типові причини балотування  у депутати?
Бажання допомагати людям, покращувати умови життя людей в селі, захищати їх права та інтереси

8
Середня кількість кандидатів було  один депутатський мандат?
3
9
Скільки всього депутатів обрано до  цієї ради?
15
10
Як розподілено обов’язки між ними? Які Ваші обов’язки депутата?
Робота в комісіях (фінансовій, соціально-побутовій, адміністративній)
11
Які найбільш актуальні проблеми розв’язує ця рада?
Використання коштів
Водозабезпечення населених пунктів
Освітлення вулиць
Встановлення і заміна пам’ятників
Благоустрій села
Розподіл соціального житла…
12
Яка ваша особиста роль у вирішенні цих проблем?
Участь у обговореннях, голосуваннях,  вивчення питань в складі постійних комісій, внесення пропозицій на розгляд сесії, зустрічі з виборцями
Перелік найбільш актуальних проблем (плакат на дошці)
Робота в групах: Вибір і аналіз проблеми в групах за алгоритмом:
1.     Причини виникнення
2.     Шляхи вирішення
3.     Час розв’язання
Чи згодні ви з тим, як кажуть у народі:
«Люди не звертаються до влади у двох випадках: тоді, коли все добре, і тоді, коли вони їй не довіряють»?
(очікувана відповідь: згодні, тому що…
 але  найчастіше…  (не тоді, коли все добре, а скоріше за все,  коли не довіряють владі), адже….
Крім того, люди можуть не звертатись до влади також і з інших причин, наприклад….(не знають, як це правильно зробити чи сподіваються, що це зробить за них хтось інший)
Проміжний підсумок. Отже успіх діяльності органів місцевого самоврядування залежить від позиції самої громади, активності громадян. 
4.     Громадські об’єднання та дитячі організації.
Робота над поняттям «об'єднання громадян» (за підр. с.82)
-         На яких засадах формуються?
-         З якою метою створюються?
-         Наведіть приклади об'єднань громадян.
Робота з документами. Учні ознайомлюються з текстом Конституції України, ст.36, а також Законами України «Про об'єднання громадян», «Про молодіжні і громадські організації»
Ознайомтесь із текстом Конституції України, ст.36, а також Законами України «Про об'єднання громадян», «Про молодіжні і громадські організації», дайте відповіді на питання. 
Із Закону України                                                                                   «Про молодіжні та дитячі громадські організації»
Стаття 2
…молодіжні громадські організації – об’єднання громадян віком від 14 до 35 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на задоволення та захист своїх законних соціальних, економічних, творчих, духовних та інших спільних інтересів…
…дитячі громадські організації – об’єднання громадян віком від 6 до 18 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та захист своїх прав і свобод, творчих здібностей, задоволення власних інтересів, які не суперечать законодавству, та соціальне становлення як повноправних членів суспільства…
Стаття 4
Засновниками молодіжних та дитячих громадських організацій можуть бути громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 15-річного віку. …
Стаття 5
…Індивідуальними членами молодіжних громадських організацій можуть бути особи віком від 14 до 35 років, індивідуальними членами дитячих громадських організацій – особи віком від 6 до 18 років. Вступ неповнолітніх віком до 10 років до дитячих громадських організацій здійснюється за письмовою згодою батьків, усиновителів, опікунів або піклувальників. …
Стаття 6
Статус молодіжних та дитячих громадських організацій і їх спілок визначається відповідно до цього Закону та Закону України «Про об’єднання громадян»
Із Закону України «Про об’єднання громадян»
Стаття 9
Об’єднання громадян України утворюються і діють з всеукраїнським, місцевим та міжнародним статусом….
Стаття 10
Рішення про заснування об’єднань громадян приймаються установчим з’їздом (конференцією) або загальними зборами.
Стаття 13
…Статутний документ об’єднання громадян повинен містити:
1) назву об’єднання громадян, його статус, юридичну адресу;
2) мету та завдання об’єднання громадян;
3) умови і порядок прийому в члени об’єднання громадян, вибуття з нього;
4) права і обов’язки членів (учасників) об’єднання;
6) джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна об’єднання, …
Стаття 14
Легалізація (офіційне визнання) об’єднань громадян є обов’язковою і здійснюється шляхом їх реєстрації або повідомлення про заснування. …
Стаття 15
Для реєстрації об’єднання громадян його засновники подають заяву.
Стаття 18
Об’єднання громадян можуть використовувати власну символіку. Символіка об’єднання громадян затверджується відповідно до його статуту.
-         На які види об’єднань громадян вказує Конституція?
-         За яким головним критерієм їх розрізняють?
-         Які політичні партії  діють у сучасній Україні?
-         Які громадські організації діють в нашому регіоні?
-         Хто може бути членом/засновником об’єднань громадян?
-         Чи має значення вік особи, місце проживання, громадянство?
Презентація учнівського проекту «Дитячі громадські організації»
-         Про яку дитячу організацію ви хотіли б дізнатись більше?
-         Звідки можна отримати додаткову інформацію про це?
-         Чи виникло бажання створити власну організацію, ідеї щодо спрямування її діяльності?
-         Як це пов’язано з проблемою нашого уроку?
V. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні
Обговорення з учнями проблеми уроку, очікуваних результатів.
VІ. Підведення підсумків уроку
Рефлексія.
-         Яка інформація сьогодні на уроці була для вас неочікуваною?
-         Які почуття викликала робота на уроці?
-         Як те, чому ви навчились на уроці, пов’язане з вашою соціальною роллю громадянина?
-         Що саме ви зможете використати у майбутньому?
VIІ. Інструктаж з домашнього завдання
·        Опрацювати матеріал підручника (§ 12, повторити §§8-11, підгот. Відповіді на питання на с.83-86)
·        Підготувати (індивідуально або групою) огляд матеріалів місцевої преси  скласти       перелік  проблем громади села або району, обрати одну з проблем, найбільш актуальну на ваш погляд та проаналізувати її за алгоритмом:
1.     Причини виникнення
2.     Шляхи вирішення
     3.     Час розв’язання





Немає коментарів:

Дописати коментар