суботу, 13 грудня 2014 р.

Які права і свободи має людина

Тема уроку :  ЯКІ ПРАВА І СВОБОДИ МАЄ ЛЮДИНА



ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Після засвоєння змісту цієї теми учні зможуть:
·        пояснювати: поняття «права і свободи людини»; чому права дитини виділені в окрему категорію прав;
·        характеризувати види прав і свобод людини і наводити приклади;
·        називати міжнародні документи з прав людини і прав дитини та аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;
·        пояснювати, які органи й організації покликані захищати права і свободи людини
·         висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини.
Обладнання:
·                підручник для 9 кл.: Пометун О. І.
 Правознавство. Практичний курс. 9 клас: підручник для 9 кл. / О. І. Пометун, Т. О. Ремех. – К.: Літера ЛТД, 2009. – 192 с.
·                Підручник для 9 кл.: Сутковий В.Л. 
Правознавство (практичний курс): підруч. для  9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.Л. Сутковий, Т.М.Філіпенко  – К .: Генеза, 2009. – 216 с.
·        відеофрагмент з мультфільму «Хортон»;
·        тексти: витяги з Конвенції ООН про права дитини, Загальної декларації прав людини
·        презентація «Права людини»
Основні поняття:   права   людини;  свободи людини;  права дитини
Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу
Структура уроку
I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів
VIІ. Інструктаж з домашнього завдання
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів
Учитель пропонує учням опрацювати текст у підручнику, використовуючи метод  «читання тексту з позначками на полях»
Права
Свободи
Можливості
Міра можливої поведінки
Простір
Спосіб (форма) вибору можливої поведінки 
Необхідні для існування і розвитку
Визначені законом
Надає держава
Гарантує  держава
Держава не втручається
Лінії порівняння
Загальна декларація прав людини
Конституція України
ІІ розділ
Конвенція про права дитини
Ким прийнята?
 Генеральна Ассамблея ООН
Верховна Рада України
ООН
Коли прийнята?
10 грудня
1948
28 червня 1996
20 Листопада 1989
З якою метою прийнята? (Преамбула)
Для забезпечення міжнародного миру та прогресу, співробіт-ництва між людьми
Для забезпечення прав і свобод людини та гідних умов її життя
Встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ в інтересах дітей
Структура ?
Преамбула 30 статей
ІІ розділ
Статті 21-…
Преамбула, ІІІ розділи  54 статті
Основний зміст?
Значення ?









ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
1.     Загальна декларація прав людини.
2.     Види прав і свобод людини.
3.     Конвенція ООН про права дитини.
4.     Як захищаються права і свободи  людини в Україні й світі.
V. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні.
VІ. Підведення підсумків уроку
                                               Хід уроку
1.     Вправа «Попкорн» (учні встають по черзі називаючи правові терміни, наступний пояснює термін, названий попереднім і називає новий термін)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
2.     Перегляд відеофрагмента (уривок з м/ф «Хортон»)
-         Про що йдеться в уривку? (кожен без винятку заслуговує
-         Якій темі буде присвячено наш урок?
3.     Демонстрація презентації (слайд 1) – тема , очікування (слайд 2)
·        Пояснювати поняття “ права і свободи людини ”;
·        Наводити приклади прав і свобод людини;
·        Називати міжнародні документи з прав людини і прав дитини та аналізувати їх зміст;
·        Аналізувати ситуації, використовуючи окремі положення міжнародних документів з прав і свобод людини.

IV. Вивчення нового матеріалу
1.     Що таке права і свободи людини.
Учні уважно знайомляться|ознайомлюються| з|із| текстом, роблячи|чинити| олівцем відповідні позначки на берегах тексту:
V – знайома інформація;
+ – нова, несподівана|неочікувана| інформація;
– – інформація, яка суперечить|суперечить| поглядам учнів;
? – інформація до кінця не з'ясована (не цілком зрозуміла).
Текст
Людина є біологічною істотою, тому їй потрібні їжа, одяг, житло. Як члену суспільства людині необхідно мати змогу вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з усіма іншими людьми. Оскільки вона живе на території певної держави, їй має бути забезпечена можливість брати участь у житті держави, вимагати від держави захисту від посягань на її права та інтереси. Можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні й духовні блага називаються правами людини.  Права людини — це можливості людини, необхідні їй для існування і розвитку.
Права людини властиві самій природі людини як людській істоті. Зміст і обсяг прав людини залежать від рівня соціального, культурного, духовного і насамперед економічного розвитку суспільства.
В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини» зустрічається й поняття «свободи людини», як-то свобода слова, свобода думки, свобода віросповідання. Їх слід розрізняти, адже право людини є можливістю, реалізацію якої держава гарантує, а свобода – простором, у який держава не може втручатися. Тому зазвичай кажуть «права та свободи людини».
Права та свободи людині має гарантувати і забезпечити держава. Тому, хоча сім’я, любов, дружба, стосунки із сусідами теж пов’язані з певними правами і відповідальністю, поняття прав людини щодо них не застосовується. Права людини стосуються лише відносин людини і держави, яка закріплює їх у законах та інших правових актах і захищає.
Після завершення роботи педагог пропонує учням обговорити результати роботи в класі, використовуючи знакову систему
4.     Робота з поняттям  «Право» (слайд 3)
Чи відрізняється за значенням слово “ право ” у наведених судженнях:
      Право громадян на працю гарантовано Конституцією;
      Укладення договору регулюють норми цивільного права;
      Учні нашої школи вивчають право з третього класу;
      У світі існують організації із захисту прав людини?
Отже, поняття «право», може мати різні значення. Як ви вважаєте, яке з цих значень стосується сьогоднішньої теми?
5.     Поняття «право» часто зустрічається у поєднанні з поняттям «свобода». Чи тотожні ці поняття? (слайд 4)
Робота з визначеннями, наведеними в підручнику (с.47-48), роздатковий матеріал (картки з визначеннями) Слайд 5
2. Міжнародні документи з прав людини і прав дитини
Учитель пропонує учням об’єднатися у чотири групи та опрацювати текст ( Додаток у підручнику):
перша група: Загальної декларації прав людини 
друга група: Конституція України. Розділ ІІ.
третя група: Конвенція ООН про права дитини.
Дев’ятикласники читають, аналізують, узагальнюють відповідний матеріал, готуються до презентації. Учитель визначає час для групової роботи (до 10 хв.); по закінченню роботи  пропонує учням представити результати роботи груп
Робота з нормативними документами (у групахах) – слайд 6 – алгоритм
порівняння
3.     Види прав і свобод людини.
Презентація виконання випереджальних завдань учнів (фотоколаж до одного з прав людини) : «Наш фотоальбом»  - слайди 7-12
Право на освіту
Право на сім'ю
Право на відпочинок
Право на житло 
Право на охорону здоров'я 
Право на вільний розвиток особистості
(учні називають права та розкривають їх зміст, зазначаючи, у яких статтях яких нормативних актів  відповідне права закріплено)
4.     Реалізація та захист прав і свобод людини
 (перегляд відекадрів) слайди 13-20
Завдання – визначити порушення яких прав відбулось, пояснити, спираючись на нормативні акти
– учні записують на стікерах, прикріплюють до дошки та  коментують свої поради героям мультфільмів.
Слайд 21
5.     Підсумки уроку (слайд 22 – очікування)
V. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні
Учитель пропонує учням переглянути фрагмент з мультфільму «Хортон» і відповісти на запитання:
·                Чи порушуються права і свободи головних героїв і які саме?
·                Чи потребує захисту своїх прав Хортон з боку друзів і держави?
·              Якими є обов’язки з боку батьків і держави  щодо головних героїв?
VІ. Підведення підсумків уроку
Завдання учням: Чи досягли ми на уроці очікуваних результатів?
VIІ. Інструктаж з виконання домашнього завдання
·        Опрацювати матеріал підручника (Тема: «Які права і свободи має людина»)
·        Виберіть на власний розсуд одну зі статей Конвенції ООН про права дитини і зобразіть малюнком зміст цієї статті.
·        Складіть «абетку прав і свобод людини», вишикувавши за літерами алфавіту права і свободи, що закріплені в ЗДПЛ





Немає коментарів:

Дописати коментар