Тема уроку : ЯКІ ПРАВА І СВОБОДИ МАЄ ЛЮДИНА
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
Після засвоєння змісту цієї теми учні
зможуть:
·
пояснювати:
поняття «права і свободи людини»; чому
права дитини виділені в окрему категорію прав;
·
характеризувати
види прав і свобод людини і наводити приклади;
·
називати
міжнародні документи з прав людини і прав дитини та аналізувати зміст статей
Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;
·
пояснювати, які органи й організації покликані захищати
права і свободи людини
·
висловлювати власні судження про значення прав
людини і дитини.
Обладнання:
·
підручник для 9 кл.: Пометун О. І.
Правознавство. Практичний курс. 9 клас:
підручник для 9 кл. / О. І. Пометун, Т. О. Ремех. – К.:
Літера ЛТД, 2009. – 192 с.
·
Підручник для 9 кл.: Сутковий
В.Л.
Правознавство (практичний курс):
підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч.
закл./ В.Л. Сутковий, Т.М.Філіпенко – К
.: Генеза, 2009. – 216 с.
·
відеофрагмент з мультфільму «Хортон»;
·
тексти: витяги з Конвенції ООН про права дитини,
Загальної декларації прав людини
·
презентація «Права людини»
Основні поняття:
права
людини; свободи людини; права дитини
Тип уроку: урок
засвоєння нового навчального матеріалу
Структура уроку
I.
Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів
VIІ. Інструктаж з домашнього завдання
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів
Учитель пропонує учням опрацювати текст у підручнику, використовуючи метод «читання тексту з позначками на полях»
VIІ. Інструктаж з домашнього завдання
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів
Учитель пропонує учням опрацювати текст у підручнику, використовуючи метод «читання тексту з позначками на полях»
Права
|
Свободи
|
Можливості
Міра
можливої поведінки
|
Простір
Спосіб (форма) вибору можливої
поведінки
|
Необхідні
для існування і розвитку
Визначені
законом
|
|
Надає
держава
Гарантує держава
|
Держава не
втручається
|
Лінії порівняння
|
Загальна
декларація прав людини
|
Конституція
України
ІІ розділ
|
Конвенція про права дитини
|
Ким прийнята?
|
Генеральна Ассамблея ООН
|
Верховна Рада України
|
ООН
|
Коли прийнята?
|
10 грудня
1948
|
28 червня 1996
|
20 Листопада 1989
|
З якою метою прийнята? (Преамбула)
|
Для забезпечення міжнародного миру та прогресу,
співробіт-ництва між людьми
|
Для забезпечення прав і свобод людини та гідних умов її
життя
|
Встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги
та образ в інтересах дітей
|
Структура ?
|
Преамбула 30 статей
|
ІІ розділ
Статті 21-…
|
Преамбула, ІІІ розділи 54 статті
|
Основний зміст?
Значення ?
|
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
1.
Загальна
декларація прав людини.
2.
Види прав і
свобод людини.
3.
Конвенція ООН
про права дитини.
4.
Як захищаються
права і свободи людини в Україні й
світі.
V. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь
на перетворюючому та творчому рівні.
VІ. Підведення підсумків уроку
Хід уроку
1. Вправа «Попкорн» (учні встають по черзі називаючи правові
терміни, наступний пояснює термін, названий попереднім і називає новий термін)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
2. Перегляд відеофрагмента (уривок з м/ф «Хортон»)
-
Про що йдеться в
уривку? (кожен без винятку заслуговує
-
Якій темі буде
присвячено наш урок?
3. Демонстрація презентації (слайд 1) – тема , очікування
(слайд 2)
·
Пояснювати поняття “ права і свободи людини ”;
·
Наводити приклади прав і свобод людини;
·
Називати міжнародні документи з прав людини і прав дитини та аналізувати
їх зміст;
·
Аналізувати ситуації, використовуючи окремі положення міжнародних
документів з прав і свобод людини.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Що таке права і
свободи людини.
Учні уважно знайомляться з текстом, роблячи олівцем відповідні позначки
на берегах
тексту:
V – знайома інформація;
+ – нова,
несподівана
інформація;
– – інформація, яка суперечить поглядам учнів;
? – інформація до
кінця не з'ясована (не цілком зрозуміла).
Текст
Людина є біологічною істотою, тому їй потрібні їжа, одяг,
житло. Як члену суспільства людині необхідно мати змогу вчитися, працювати,
бути вільною і рівноправною з усіма іншими людьми. Оскільки вона живе на
території певної держави, їй має бути забезпечена можливість брати участь у
житті держави, вимагати від держави захисту від посягань на її права та
інтереси. Можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні й
духовні блага називаються правами людини. Права
людини — це можливості людини, необхідні їй для існування і розвитку.
Права людини властиві самій природі людини як людській
істоті. Зміст і обсяг прав людини залежать від рівня соціального, культурного,
духовного і насамперед економічного розвитку суспільства.
В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини»
зустрічається й поняття «свободи людини», як-то свобода слова,
свобода думки, свобода віросповідання. Їх слід розрізняти, адже право людини є
можливістю, реалізацію якої держава гарантує, а свобода – простором, у який
держава не може втручатися. Тому зазвичай кажуть «права та свободи людини».
Права та свободи людині має гарантувати і забезпечити
держава. Тому, хоча сім’я, любов, дружба, стосунки із сусідами теж пов’язані з
певними правами і відповідальністю, поняття прав людини щодо них не
застосовується. Права людини стосуються лише відносин людини і держави, яка
закріплює їх у законах та інших правових актах і захищає.
Після завершення роботи педагог пропонує учням обговорити результати
роботи в класі, використовуючи знакову систему
4. Робота з поняттям
«Право» (слайд 3)
Чи відрізняється за значенням слово “ право ” у наведених
судженнях:
• Право громадян на працю гарантовано Конституцією;
• Укладення договору регулюють норми цивільного права;
• Учні нашої школи вивчають право з третього класу;
• У світі існують організації із захисту прав людини?
Отже, поняття «право», може мати різні значення. Як ви
вважаєте, яке з цих значень стосується сьогоднішньої теми?
5. Поняття «право» часто зустрічається у поєднанні з
поняттям «свобода». Чи тотожні ці поняття? (слайд 4)
Робота з визначеннями, наведеними в підручнику (с.47-48),
роздатковий матеріал (картки з визначеннями) Слайд 5
2. Міжнародні документи з прав людини і
прав дитини
Учитель пропонує
учням об’єднатися у чотири групи та опрацювати текст ( Додаток у
підручнику):
— перша група: Загальної декларації
прав людини
— друга група: Конституція України. Розділ ІІ.
третя група: Конвенція ООН про права дитини.
Дев’ятикласники
читають, аналізують, узагальнюють відповідний матеріал, готуються до
презентації. Учитель визначає час для групової роботи (до 10 хв.); по закінченню
роботи пропонує учням представити
результати роботи груп
Робота з нормативними
документами (у групахах) – слайд 6 – алгоритм
порівняння
3. Види прав і
свобод людини.
Презентація
виконання випереджальних завдань учнів (фотоколаж до одного з прав людини) :
«Наш фотоальбом» - слайди 7-12
Право на освіту
Право на сім'ю
Право на відпочинок
Право на житло
Право на охорону здоров'я
Право на вільний розвиток особистості
(учні називають права та розкривають їх зміст,
зазначаючи, у яких статтях яких нормативних актів відповідне права закріплено)
4.
Реалізація та захист прав і свобод людини
(перегляд відекадрів) слайди 13-20
Завдання – визначити порушення
яких прав відбулось, пояснити, спираючись на нормативні акти
– учні записують на
стікерах, прикріплюють до дошки та
коментують свої поради героям мультфільмів.
Слайд 21
5.
Підсумки уроку
(слайд 22 – очікування)
V. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь
на перетворюючому та творчому рівні
Учитель
пропонує учням переглянути
фрагмент з мультфільму «Хортон» і відповісти на запитання:
·
Чи порушуються
права і свободи головних героїв і які саме?
·
Чи потребує
захисту своїх прав Хортон з боку друзів і держави?
· Якими є
обов’язки з боку батьків і держави щодо
головних героїв?
VІ. Підведення
підсумків уроку
Завдання учням: Чи досягли ми на уроці очікуваних результатів?
VIІ. Інструктаж з виконання
домашнього завдання
·
Опрацювати матеріал підручника
(Тема: «Які права і свободи має людина»)
·
Виберіть на власний розсуд
одну зі статей Конвенції ООН про права дитини і зобразіть малюнком зміст цієї
статті.
·
Складіть «абетку прав і свобод
людини», вишикувавши за літерами алфавіту права і свободи, що закріплені в ЗДПЛ
Немає коментарів:
Дописати коментар